صفحه اصلی
مراسم گرامیداشت سیزدهمین سالگرد استاد شهید دکتر مجید شهریاری
  • 302067 بازدید

بزرگداشت سیزدهمین سالگرد شهادت استاد شهید دکتر مجید شهریاری با حضور آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش­بنیان رئیس جمهور و رئیس انجمن بنیاد نخبگان ؛ آقای دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ خانم دکتر بهجت قاسمی، همسر شهید دکتر شهریاری؛ اعضای هیئت علمی، مدیران، کارکنان و جمعی از دانشجویان روز شنبه 11 آذر 1402 در تالار مولوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
در آغاز مراسم حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا رجالی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه طی سخنانی از شهید دکتر شهریاری به عنوان دانشمندی فرزانه یاد کرد که لایق مقام شهادت بود. وی خاطر نشان ساخت که «معلمی» تکثیر علم، دانش، اندیشه و تجربه و «شهادت» نیز تکثیر ایثار، فداکاری و جانباختگی است و هنگامی که معلم به مقام شهادت دست می­یابد، به معنای تکثیر اندیشه و دانش توأم با ایثار و فداکاری است. ایشان شهادت شهید شهریاری، شهید فخری­زاده و شهید علی­محمدی را مصداق تکثیر اندیشه، فداکاری و شهادت دانست و از کلام استاد شهید مطهری یاد کرد که شهادت تزریق خون در پیکر اجتماع است به ویژه اجتماعی که دچار کم خونی­ست.
سخنران بعدی برنامه، آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی بودند. ایشان از مربی و معلم بودن به عنوان ویژگی شاخص و جوهره ی وجودی شهدا به ویژه شهدای هسته ­ای و به­ طور اخص شهید شهریاری نام برد. ایشان بزرگ­ترین فضیلت یک استاد که در حال حاضر مورد کم ­توجهی واقع شده است را عنصر «پرورش» دانست؛ با این تعبیر که مکتب و شاگردان وی چه کسانی هستند؟ مکتب به معنای تمام وجوه زندگی یک انسان از جمله علم، ازدواج، مسائل جامعه و خانواده.
 وی در ادامه سخنان خود، به روند توجه به نخبگان و دانشمندان از کنار زدن روش­های خشک محاسباتی، اعلام فراخوان و رتبه­ بندی یاد کرد و بر لزوم توجه به اساتیدی که صاحب ویژگی علمی، اخلاقی، دلسوزی و مربی­ گری ­اند، تأکید ورزید.
در ادامه مراسم دکتر آقامیری به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید شهریاری، شهید فخری ­زاده و شهید علی ­محمدی و تایید سخنان دکتر دهقانی در مورد ویژگی مربی و معلم بودن آنها، گفتند این شهدا در گام نخست خود را ساخته و آماده کرده بودند و ارتباطات­شان معنادار بود و این ویژگی­ها از تدین آنها سرچشمه می­ گرفت.
دکتر آقامیری، حفظ ظواهر، علاقه به کار و درست و جدی انجام دادن آن، صاحب اخلاق و حساس بودن و با علم وارد خطر شدن را از دیگر خصایص بارز شهید شهریاری قلمداد کرد.  
خانم دکتر قاسمی، همسر شهید شهریاری نیز در سخنان خود از تواضع، تشرع، اخلاق، ادب و منش شهید که از تفکر، توکل و توجه ایشان به کسب رضای خدا نشأت می­گرفت، یاد کرد.
پایان بخش این مراسم شعر خوانی 3 نفر از برگزیدگان مسابقه سرایش شعر به مناسبت سالگرد شهادت شهید شهریاری بود که از آنان تقدیر نیز به عمل آمد.  

 

افزودن نظرات