صفحه اصلی
یادداشت فرهنگی دکتر یزدی استاد رشته زمین شناسی با عنوان انقلاب اسلامی،ثبات، امنیت و اقتدار نظامی
  • 36162 بازدید

بنام خدا

 

انقلاب اسلامی،ثبات، امنیت و اقتدار نظامی

امنیت بنیادی ترین نیاز هر جامعه و مهم ترین ضرورت پایداری یک سرزمین و تداوم زنده ماندن یک ملت به شمار می رود. همواره امنیت ملت ها و سرزمین ها در معرض تهدیدات نظامی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و حتی علم و فناوری بوده است. ایران عزیز ما هم در طول تاریخ طولانی خودش همواره با چالش های امنیتی متفاوتی روبرو بوده است. ملت و سرزمین ما دز طول تاریخ شاهد روزهای تلخ و شیرین زیادی بوده است چه آن روزگاران قدیم که کشور ما مورد تاخت و تاز رومیان، مقدونی ها، اعراب و مغول ها قرار گرفت و چه در دوران اخیر مورد تجاوز انگلیس-آمریکا-شوروی و حتی رژیم منحوس صدام قرار گرفت. اما در همه دوران ها این ملت فداکار توانست این کشور را عزتمندانه حفظ کند. چه آن روز که در دهه 30 شمسی با جنبش ملی شدن صنعت نفت سعی کرد از زیر یوغ سلطه انگلیس در آید و چه آن روز که در بهمن سال 1357 با انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام (ره) به سلطه و استعمار آمریکا پایان داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی سلطه گران خارجی (انگلیس-آمریکا-شوروی) با تجهیز و سازماندهی عمال خود سعی در تجزیه این کشور داشتند که با فداکاری این ملت این نقشه آنان نیز شکست خورد. آنان سپس در دهه 60 شمسی نوکر مزدورشون صدام خبیث را به جان این ملت مظلوم انداختند. این بار نیز با فداکاری این ملت سرافراز و ایثارگری شهدای عزیز و رزمندگان مخلص، دشمنان ملت ناکام ماندند. در سال های اخیر نیز آمریکا و نوکران منطقه ای اش سعی کردن توسط خشک مغزان مذهبی (داعشی ها) با برهم زدن امنیت پیرامونی ایران، امنیت داخلی ما را مورد تهدید قرار دهند. ملت فداکار ما با همه تنگناها و تلخکامی های داخلی و ایثارگری مدافعین حرم از این بحران نیز عبور کرد.

حال در حالی که در دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم، دنیای پیرامونی کشور عزیزمان ایران آکنده از آشوب ها و بحران های مختلف است و حتی آینده پژوهان امنیتی وخیم تر شدن اوضاع را پیش بینی می کنند. با این که در طول این سال های گذشته، سیاست گذاران و مدیران امنیت ملی با فداکاری این ملت عزیز توانسته اند از سد این بحران های مختلف عبور کنند بگذرند و کشور عزیزمان را در منطقه پرتلاطم خاورمیانه از آرامش برخوردار کنند ولی باید توجه کرد که امنیت تنها در بعد نظامی و امنیتی میسر نیست بلکه امروزه امنیت در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و حتی علم و فناوری نیز اهمیت دارد. اگرچه همچنان تهدیدات جهانی و منطقه ای، رقابت براي تسلط بر منابع طبیعی مثل گذشته وجود دارد ولی توجه تغییرات اقلیمی و محیط زیستی چه در ابعاد جهانی، منطقه ای و چه در بعد داخلی ضروری است. رسیدن به یک کشور امن باثبات توسعه یافته و الهام بخش در منطقه و جهان نیازمند پیشرفت و توسعه اقتصادی و تعامل سازنده منطقه ای و جهانی نیز است.

اگرچه صحنه آرایی سیاسی داخلی و مواجهه غیرخردمندانه با یکدیگر، سبب به حاشیه راندن بسیاری از نقدهای دلسوزانه برعلیه رویه های جاری شده است. اما جوانان عزیز ما بدانند که ملت عزیز ایران رنج های تحقیر این ملت توسط آمریکا-انگلیس و روس را در دهه های گذشته فراموش نمی کند و گول ادعاهای دروغین آزادی خواهی و دلسوزی های فریبکارانه آنان را نخواهد خورد. به همین دلیل تنگناهای اقتصادی و تلخکامی ناشی از مدیریت های ناصواب را باز هم تحمل می کند. همان طور که این نظام مقدس و کشور عزیز ایران در سایه توجهات امام زمان عج و اثرات نفس ملکوتی شهدا و افراد پاک و مخلص تا کنون از حوادث تلخ عبور کرده، از این تلاطم و تنگناها با سربلندی عبور خواهد کرد.

 

دکتر محمد یزدی

استاد دانشکده علوم زمین

افزودن نظرات