صفحه اصلی
‌‌مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت شهید دکتر محسن فخری زاده
  • 23440 بازدید

مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت دانشمند هستهای شهید دکتر محسن فخریزاده، روز سهشنبه 23 دی ماه 99 با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، دکتر سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از مدیران، اساتید، کارکنان و دانشجویان در تالار ابوریحان مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود ملی، سرود دانشگاه و قرائت قرآن آغاز شد. آقای بیابانکی، مجری برنامه، ضمن خوشامدگویی به حاضران به خصوص میهمانان ویژه، با خوانش غزلی از حافظ، شهید فخریزاده را جهانی بنشسته در گوشهای توصیف کرد و به بیان عدم وقوف از جایگاه علمی ایشان تا روز شهادت پرداخت و سپس خاطرهای از همنشینی با شهید در یک محفل شعرخوانی نقل کرد و از علاقۀ ایشان به شعر، ادبیات، عرفان، فلسفه و نیز شیوۀ سادهزیستی وی سخن راند.

در ادامۀ برنامه، دکتر نصیری ضمن خیرمقدم به میهمانان ویژه، هیأت همراه و حاضران و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، به گرامیداشت یاد و خاطرۀ شهید فخریزاده پرداخت و وی را فردی همواره در تلاش، تلاشی مفید و مؤثر، خواند و سپس از گسترش چنین حرکات غیر انسانی در سطح جهان انتقاد کرد. ایشان، شهید فخریزاده و شهید شهریاری را نمونۀ کسانی برشمرد که علم را به منظور رفاه، صلح و سعادت بشر دنبال میکردند و در پی ارتقاء جایگاه انسانی بودند. دکتر نصیری در ادامۀ سخنان خود به انتقاد از سردمداران آمریکایی پرداخت که با غرور و انحصارطلبی علمی خود، دنیا را به ناآرامی کشانده و بیتدبیرانه حکمرانی میکنند و به آگاهی اکثریت مردم از رفتار خباثتآمیز اسرائیل اشاره کرد.

در ادامۀ برنامه کلیپ «سلام» با صدای شهید دکتر فخریزاده با مضمون شهید سردار سلیمانی و دیگر شهدای انقلاب پخش شد.

دکتر غلامی، طی سخنانی به برچیدن شدن اخلاق و ارزشهای انسانی در نتیجۀ تسلط زورمداران در اقصی نقاط دنیا اشاره کرد که به منظور تحقق مطامع خود از هر اقدام غیر انسانی ابایی ندارند. ایشان یکی از ویژگیهای عصر حاضر را دانایی، آگاهی و دانش دانست و این که مردم دنیا، داناتر، هوشیارتر و آگاهتر شدهاند که یکی از دلایل آن سرعت گسترش اطلاعات و دانش است و این آگاهی، حق مردم است که از طریق آن طومار این نامردمیها در جهان برچیده میشود که البته نیازمند ایثار، تلاش و از خودگذشتگی است که نمونههای خوب آن در شهدا از جمله در دورۀ پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و عرصههای علمی است. مجامع علمی، داوریهای خوبی در این باره دارد. در دل کشوری که حاکمش دستور ترور ناجوانمردانۀ شهید سلیمانی را داده بود، گروهی از عالمان رشتۀ فیزیک، شهادت دکتر فخریزاده را محکوم کردند که نشان میدهد نباید از درون جامعۀ علمی ناامید بود. ایشان با اشاره به سکوت یا موضع تقابلی برخی سردمداران کشورهای مختلف مدعی دموکراسی، آزادی و حرکت به سوی سعادت بشر، دربارۀ یک ترور دولتی، نتیجۀ آن را رسوایی این مدعیان دورغین دانست. دکتر غلامی با اشاره به اینکه خون این شهدای عزیز در رگ تکتک دانشجویان، محققان و همکارانشان در جریان است، خاطر نشان ساخت که منطبق با آیات قرآن، شهدا، افضل مردمان در دورۀ خود هستند و به همین دلیل منتخب خداوند هستند. ایشان به عملکرد خوب مجموعۀ علمی کشور از جمله در تربیت نیروی انسانی تحصیلکرده، کارشناس و متخصص علیرغم تمام محدودیتها و تحصیل اغلب ایشان در دانشگاههای داخل کشور اشاره کرد. بر این اساس در حوزۀ تحقیقات در عرصه جهانی سالهاست که کشور به طور متوالی در رتبۀ شانزدهم و امسال در رتبه پانزدهم قرار دارد. علیرغم تمام محدودیتها و کمبودها، بحث کاربست نتایج تحقیقات غیر از تعلیمات و آموزش نیز باید مورد توجه قرار گیرد که قریب 20 سال حرکت به سمت کاربست نتایج تحقیق صورت گرفته و اکنون 197 یا 198 مرکز رشد در اقصی نقاط دانشگاهها یا مراکز پژوهشی وجود دارد که ایدههای حاصل از تحقیقات و تأثیرات دانشآموختههای دانشگاهی را به محصول و موضوعات قابل اجرا تبدیل میکنند و به صورت شرکتهای دانشبنیان در سطح جامعه حضور مییابند. به منظور تقویت و حمایت از این شرکتها، 44 پارک علم و فناوری در کشور راهاندازی شده که 38 پارک در ذیل وزارت علوم و 7 پارک ذیل سایر وزارتخانهها قرار دارد و یک پارک جدید هم در حال فعال شدن است که تلاش میکنند که نتیجۀ تحقیقات و توسعه و رشد علمی را به سطح عملی در جامعه منتقل کنند. از جمله دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان و مراکز علم و فناوری، میتوان به آثار و دستاوردهای دورۀ بیماری کرونا یا دورۀ تحریمها اشاره کرد. ایشان با تأکید بر جایگاه بسیار خوب صنایع هستهای و اهداف صلحآمیز آن، بحث انرژی را موضوعی کلیدی برای تمام دنیا دانست و به محدودیتهای اعمال شده به منظور اتمام انرژی فسیلی و اعمال سلطۀ استعمارگران اشاره کرد.

دکتر غلامی در ادامه، کارهای ماندگار شهدای دانشمند هستهای را سرمایۀ حرکت، پیشرفت و ارتقاء جایگاه علمی ایشان توسط شاگران و همکارانشان در تداوم راه ایشان دانست. ایشان با اشاره به همکاری جدی و نزدیک با تمام وزارتخانهها در حوزههای تحقیقاتی و در زمینههای مختلف، به همکاری میان دانشگاهها و وزارت دفاع به منظور استفاده از تمام توانمندیها و ظرفیتها در راستای به کاربست علم، دانش و تحقیقات اشاره کرد.

پخش کلیپ «تمام قلب من برای آسمان تو» با محوریت زندهنگاهداشتن یاد و خاطرۀ شهدا و فرزندان ایشان و تدوام مسیر آنها از برنامههای دیگر این مراسم بود.

امیر سرتیپ حاتمی نیز طی سخنانی در تحلیل هدف دشمن از توقف حرکت علمی کشور، تأکید کرد که این امر را باید در طول زمان و در یک گسترۀبزرگتر نگریست و متناسب با آن کارهای لازم را انجام داد. این امر، گرفتن حق اولیۀ یک ملت است، چنانکه سال گذشته شهید سلیمانی را به عنوان بزرگترین قهرمان مبارزه با تروریسم (به ویژه در عراق و سوریه) به بهانۀ تروریسم بودن، مورد هدف قرار دادند. فعالیت آنها لیست بلند بالایی دارد، از جمله جنگ تحمیلی یا 17 هزار شهید ترور که میتواند اضافه شود.

ایشان با تأکید بر اینکه جایگاه هیچ یک از این شهدا پر شدنی نیست، بر تداوم راه ایشان تأکید کرد. بیشترین تأثیر کار دشمنان، ایجاد وقفهای کوتاه و یا القاء این نکته در ذهن ملت است که امنیت شما قابل خدشه است، اما ملت ایران هوشمند و جزء بصیرترین ملتهاست که نگاه راهبردی دارد و دولت نیز  به منظور تسریع امور، بیش از 250 درصد، بودجۀ مجموعۀ سازمان پژوهش را افزایش داد و مجلس نیز درصدد تقویت این مجموعه است.

در ادامۀ مراسم، نماهنگ «روح دماوند» دربارۀ شهید فخریزاده پخش شد. این نشست با تقدیر از خانوادۀ شهید فخریزاده به صورت نمادین به پایان رسید.

بعد از این نام روشن ما را

در زمین نه، در آسمان بینی

دامن کوهسار را پس از این

دشتی از یاس و ارغوان بینی

خاک ما را در آستانۀ در

 بوسهگاه ستارگان بینی

نام ما تیر آرش است، آری

 نام ما را تو در کمان بینی

بعد از این مرز میهن ما را

دور از این خاک و خاکدان بینی

پیر خواهد شد این زمانۀ پیر

نام ما را ولی جوان بینی

هاتفی دوش خواند در گوشم

چشم دل باز کن که جان بینی

دل هر ذره را که بشکافی

آفتابیش در میان بینی

ما نه یک نام، بلکه یک راهیم

«لیس فی جبتی سوی اللهی» (سعید بیابانکی)

SBU_8514.JPG
SBU_8567.JPG
SBU_8612.JPG
SBU_8547.JPG
SBU_8558.JPG

SBU_8687.JPG
SBU_8635.JPG
SBU_8595.JPG
SBU_8467.JPG
SBU_8635.JPG


 

 

افزودن نظرات